29 Mart 2014 Cumartesi

YEREL SEÇİMLERDE PARTİLERİN HARCAMALARI 6 MİLYAR USD Yİ BULDU





İSTANBUL - Yerel seçimlerin ülke ekonomisinde yaptığı hareketlilik rakamlara dökülmüş tam 6 milyar dolar. Yarın yapılacak seçimlerde dünya gazetesi nin yazısına göre reklamcılıktan promosyona, maatbacılıktan araştırma şirketlerine kadar çok sayıda sektör bu pastayı paylaşmış oldu.
Bazı sektörler gibi seçime giren partilerin de kasası dolacak. Partiler, seçim daha sonuçlanmadan da kazanacak. Aday adaylarından başvuru ücreti alan siyasi partilerin kasasına, seçimler dolayısıyla alacakları Hazine yardımlarının yanı sıra on milyonlarca lira para girecek.  Bu arada, Mart 2014’te yürürlüğe girecek Büyükşehir Belediye Yasası kapsamında 14 il ile büyükşehir belediyesi sayısı 30’a yükselecek. Bu durumun, söz konusu illerde rekabeti daha da artırması bekleniyor. 30 büyük şehirde yaşayan nüfus, toplam nüfusun yüzde 77.5’ini oluşturuyor.
Reklamın lokomotifi basın-açık hava
Reklamcılar Derneği Başkanı Alper Üner, medya, özellikle açık hava ve gazetelerin sayısının artmasından dolayı kurumsal reklamverenlerin seçim dönemlerinde sessiz kalmayı tercih ettiğini belirterek, “Bundan ötürü seçimler/adayların katkısı olan ciro ile durgunlaşan kurumsal reklamverenlerin daralan bütçesi hemen hemen birbirini dengeler” dedi. 2011’deki yeni RTÜK Yasası’nın TV’lerde seçim propagandası yapılmasına elverdiğini hatırlatan Üner, genel seçimlere kıyasla yerel seçimlerde adaylara odaklı bir iletişim yapıldığından TV’den çok, basınaçık havanın lokomotif mecra konumunda olduğunu söyledi. Üner, yerel seçimlerde adayların saha faaliyetleri ve baskılı işlere bütçe ayırdığını da kaydetti.
Promosyona  çok yarayacak
Seçimlerde rakamsal değeri küçük olmasına karşın seçmenlere ulaşma anlamında büyük önem taşıyan anahtarlık, kalem, not defteri, şapka, tişört, mutfak eşyası ve havlu gibi çok sayıda promosyon ürünü de üretiliyor.  Promosyon Ürünleri İmalatçıları ve Satıcıları Derneği (PROMOTÜRK) Genel Başkanı Esad Ahmet Özdem, yerel seçim dolayısıyla büyük bir beklenti içerisinde olduklarını ifade ederek, Çin’den ithalat yapmak yerine Türkiye’de çok daha ucuza üretilen ürünlerin tercih edilmesini istedi.
Web sayfalı, sosyal medyalı seçim
Artık cep telefonunda taşıdığımız internet, seçimlerde adayların da vazgeçilmezi olacak. Adaylar, kendilerine özel web sayfası hazırlatırken, seçmenlerine, sokakların yanı sıra sosyal medyadan da seslenecek. İnternet üzerinde reklam ve web sitesi tasarımları konusunda faaliyet gösteren şirketlerden hizmet alacak adaylar, önceki seçimlerden farklı olarak, sosyal medya için de harcama yapacak. Google, twitter ve facebook, belediye başkan adaylarının seçimlerde yüzünü göstereceği yeni mecralar olurken, adayların, bu sosyal paylaşım sitelerinin reklam modellerini “ilk kez” kullanacağı belirtiliyor. Aday adaylarıyla başlayan sosyal medya kullanımı önümüzdeki dönemde artarak devam edecek. Kişiye özel web sayfası hazırlamanın maliyeti 2 bin 5007 bin 500 lira arasında değişirken, sosyal medya harcamalarının Türkiye geneli için 30 milyon lirayı aşması bekleniyor.  
Sokak duvarı yerine sosyal medya duvarı
Adayların sosyal medya hesaplarını yönetecek ve hazırladıkları metinleri il veya ilçedeki sosyal medya kullanıcılarına ulaştıracak olan sosyal medya ajansları da hareketli günler yaşayacağa benziyor. Uzmanlar, artık “sokaklardaki duvarlara afiş asmanın yerine sosyal medyadaki duvarlara ismini yazmanın daha önemli olduğu” bir döneme girildiğini ifade ediyor.  Uluslararası Sosyal Medya Derneği (USMED) Başkanı Said Ercan, adayların, izleyecekleri strateji konusunda sosyal medya uzmanları ya da ajansları aramaya başladığını ifade ederek, sosyal medyanın sadece twitter’dan ibaret olmadığını savundu. Bazı seçmenlere İnstagram, bazılarına Facebook, bazılarına Foursquare, Google Plus, Slideshare ya da linkedin’in daha sempatik gelebildiğini anlatan Ercan, şunları kaydetti:  “Sosyal medya optimizasyonu dediğimiz bir olay var; bütün sosyal medya mecralarında yer alan, resmi sayfasını açmış, bunu kamuoyuna duyurmuş siyasetçiler daha çok seviliyorlar. Siyasetçilere önerimiz, yanlarında mutlaka bir sosyal medya uzmanı gezdirmeleridir. Hem adayların açıklamalarını anında sosyal medyaya yansıtacak hem de gelen sorulara anında cevap vermek için... Artık anında cevap isteyen seçmen, oy vereceği adayın foursquare ararcılığıyla nerede olduğunu öğrenip oraya gitmek de isteyebilir.  
Seçimlerde adayların, afiş, broşür, poster, tanıtım kitapçığı ve kartvizit için koşacağı basım sektöründe de hareketlilik yaşanacak.  İstanbul Matbaacılar, Ciltciler ve Sanatkarlar Esnaf Odası Yönetim Kurulu Başkan Vekili Lütfü Bozkuş, adayların açıklanmasıyla birlikte sektörde hareketliliğin de başlayacağını ifade ederek, seçimlerin yüzde 50’ye varan oranlarda ciro artışlarına neden olacağını, İstanbul başta olmak üzere büyük şehirlerde işlerinin artacağını söyledi. 
Türkiye genelinde 150-200  civarında olan bayrak üreticileri en fazla, sokaklara dizili olan bayraklar, tanıtım bayrakları, afiş ,  flama ile araç ve konvoy bayrakları üretiliyor. 
Bir aday için en az 10 bin, en çok 250 bin adet bayrak üretilmesi, İstanbul genelinde da bayrak tüketiminin 1 milyar adete yaklaştırdı.
Yerel seçimlerde en çok üzerinde adayın resmi ve sloganların yer aldığı bayraklar ile posterler tüketiliyor. 

ADAYLARIN CEBİNDEN MİNİMUM 100 BİN MAKSİMUM 2 MİLYON LİRA ÇIKACAK
Geçtiğimiz ay İstanbul Fuar Merkezi’nde Seçim Hazırlıkları Fuarı düzenleyen Demos Fuarcılık’tan verilen bilgiye göre, Türkiye’de kurulacak 199 bin  125 sandıkta, bin 395 belediye başkanlığı için 30 bini aşkın  aday yarışacak. Yerel seçimler için adayların cebinden minimum 100 bin lira, maksimum  2 milyon lira çıkacak. Yerel seçimlerin yaklaşık 6 milyar dolarlık bir ekonomi oluşturması ve devlete maliyetinin 400 milyon lirayı bulması  bekleniyor. 
Harcamaların ‘milyarları’ bulacağı tahmin ediliyor
 Bu seçimlerde, partilerin, adayların ne kadar harcama yapacağı konusunda net bir rakam yok. Ancak bazı tahminler var. Bu konunun fuarlarını düzenleyen Demos Fuarcılık Genel Müdürü Hüseyin Aslan’ın tahminine göre 6 milyar liralık harcama yapılacak. Bu kadarı bulmasa bile; 1.395 belediye için 4 parti ve bir de bağımsız aday olmak üzere 5 adayın yarışacağı, her bir adayın ortalama 200 bin lira harcama yapacağı varsayımıyla bile ortaya sadece aday harcaması olarak 1.4 milyar çıkıyor. Devletin harcaması 500 milyonu geçecek. İstanbul, Ankara, İzmir gibi büyük ve kritik illerde harcamalar on milyonları geçecek. Demos Fuarcılık Genel Müdürü Hüseyin Aslan’ın verdiği rakamlar şöyle:
• Seçimde 22 siyasal parti yarışacak, 54 milyon seçmen oy kullanacak. 199 bin 125 sandıkta 1.395 belediye başkanlığı için 30 bini aşkın aday rekabet edecek. 
• 3 bin 122 il genel meclisi, 34 bin 75 belediye meclis üyeliği, yaklaşık 160 bin muhtar adayı da 38 bin muhtarlık için yarış olacak.
• Adayların ceplerinden minimum 100 bin lira, maksimum 2 milyon lira çıkacak. 
• 4 milyon sandık görevlisi çalışacak, seçimin devlete maliyeti 400 milyon lira. 
• Seçim şarkısı 310 bin lira. 
• Profesyonel özel tanıtım filmi 1030 bin lira. 
• Kaset CD çoğaltımları ortalama 47 bin lira.
 • 1.0005.000 wat ses  donanımlı seçim otobüsleri  1520 bin lira. 
• Bir seçim otobüsünün giydirilmesi yaklaşık 3 bin lira.
 • Adaya özel web sayfası 2 bin 5007 bin 500 lira.
• Kağıt baskılı bir billboard 3540 lira
• Işık geçiren baskı tekniği ile bilboard 125150 lira. 
• Yerel televizyonlara reklamlar harcaması 5 bin lira
• Tanıtım bürosu 15 bin lira. 
• Branda, folyo ve kağıt üzerine yapılan baskıların metrekaresi 15 dolar. 
• El ilanları, afişler, bayrak, çakmak, kalem gibi tanıtım malzemesi 5 bin lira.

Kaynak : DÜNYA GAZETESİ 


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder